Tijdlijn


2025

MEI 2025 | START ONDERZOEK 
Uit eerder onderzoek is naar voren gekomen dat een ontsluiting aan de zuidoostzijde de hoeveelheid verkeer in de kern sterk te verminderen.
 Daarom is besloten om een haalbaarheidsonderzoek te doen voor een extra ontsluiting. Hierbij worden liggingen van een mogelijk tracé aan de zuidoostzijde verder verkend en wordt onder andere gekeken naar natuur, cultuurhistorie, planologische bestemmingen en eigendommen. Op verzoek van de gemeenteraad kijken we ook naar de invloed van een ontsluiting tussen de twee nieuw geplande woonwijken via het oude hoogspanning tracé. 


10 APRIL 2025 | BESLUIT GEMEENTERAAD

Op donderdag 10 april 2025 sprak de gemeenteraad over de herijking van het Verkeersplan voor Moergestel. De raad paste het oorspronkelijke voorstel van het college op enkele onderdelen aan (via amendementen) en voegde er nieuwe maatregelen aan toe (via moties). Dat leidde tot het volgende pakket aan maatregelen. 

Overzicht van maatregelen

Hieronder lees je waarmee we aan de slag gaan in Moergestel:

  • Haalbaarheidsonderzoek alternatieve ontsluiting Moergestel 
  • Uitbreiden parkeerverbodszone, laad- & losplaatsen
  • Aanpak verkeersgedrag schoolomgeving en voetgangersvoorzieningen Kloosterlaan
  • Verkeersmaatregelen Schoolstraat (2024)
  • Verminderen sluipverkeer tussen oost-west door verlagen snelheid Tilburgseweg (buiten de bebouwde kom)
  • Fietsvoorzieningen Oirschotseweg
  • Onderzoek eenrichtingsverkeer
  • Onderzoek naar alternatieve en op handhaving gerichte maatregelen, zoals: 
    • Afsluiting brug Koningshoeven tijdens spitsuren en piektijden
    • Gedoseerde, 'stoplichtgestuurde' op- en afritregulering A58 ter hoogte van Vinkenberg
    • Slimme verkeersregulering met camera's, kentekenregistratie en trajectcontroles in de dorpskern.

Daarnaast doen we onderzoek naar een aantal mogelijke maatregelen voor alle dorpskernen: 

  • Aangepaste OV-diensten voor ouderen
  • Verbeteren overstapmogelijkheden openbaar vervoer en andere vervoersvormen
  • Educatie en communicatie
  • Scootmobiel cursus
  • Hoogwaardig en betaalbaar aanbod van deelmobiliteit

In gesprek met andere overheden
 De gemeenteraad gaf het college van burgemeester en wethouders opdracht om in gesprek te gaan met de regio, de provincie en het Rijk over hun verantwoordelijkheden en mogelijkheden voor verbetering van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van Moergestel en directe omgeving. 

27 MAART 2025 | BESPREKING TIJDENS RAADSPLEIN 
Via het raadsinformatiesysteem kun je deze bespreking terugluisteren en de vergaderstukken inzien. 

18 FEBRUARI 2025 | COLLEGEBESLUIT 
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 18 februari 2025 een besluit genomen over de herijkte maatregelen uit het Verkeersplan Moergestel.
De conclusie van de herijking is dat zonder drastische maatregelen de verkeersproblematiek in Moergestel niet fundamenteel kan worden opgelost. Het college stelt daarom aan de gemeenteraad voor om de komende tijd een pakket aan verkeersmaatregelen uit te voeren en gelijktijdig de haalbaarheid van een extra ontsluitingsweg te onderzoeken.
Meer hierover lees je in het raadsvoorstel en de bijbehorende stukken.

2024 | OPDRACHT VOOR HERIJKING VERKEERSPLAN 
De volgende ontwikkelingen zijn aanleiding voor de herijking:

  • Niet doorgaan van verbreding van de A58
  • Planvorming voor drie woningbouwlocaties
  • Eventuele uitbreiding van bedrijventerrein De Sonman


MAART 2020 | RAAD STELT VERKEERSPLAN VAST

In het verkeersplan zijn drie scenario’s beschreven. De gemeenteraad koos voor:

  • Scenario 1 “binnen de kern”: kortetermijnmaatregelen in de kern zelf zonder omleidingsroute
  • Scheiding van zwaar (vracht- en landbouw)verkeer als uit onderzoek blijkt dat dit effectief is
  • Besluitvorming over lange- en middellangetermijnmaatregelen

FEBRUARI 2019 | VERKENNINGSNOTITIE LEEFBAARHEID MOERGESTEL OPGESTELD 

De verkenningsnotitie bevat:

  • een beeld van de toenmalige en te verwachten verkeersknelpunten in Moergestel in relatie tot verbreding van de A58
  • een verkenning van maatregelen ter verbetering van de verkeersknelpunten.